Rancangan Pengajaran Harian
Nama kelas : Prasekolah Sepang
Bil.murid : 25 orang
Umur : 6 tahun
Tarikh : 8.5.2013
Masa : 9.00 pagi – 9.40 pagi
Tunjang : Komunikasi ( Bahasa Malaysia )
Tema : Kenderaan
Sub tema : Kenderaan darat
Focus MI : Kecerdesan Bahasa , Kreativiti & Estatika ( muzik )
dan fizikal
Kemahiran Berfikir : Mengenal
pasti dan mengecam jenis – jenis kenderaan darat.
Hasil Pembelajaran : BM
2.1.4 Berinteraksi secara sopan dan bertatasusila.
Objektif
Di akhir pembelajaran,
murid akan dapat:-
1.
Mengenal jenis – jenis
kenderaan di darat.
2.
Menamakan jenis – jenis
kenderaan darat dengan betul.
3.
Mengecam rupa bentuk
kenderaan darat.
Focus utama :-
BM 2.1.4 Berinteraksi
secara sopan dan bertatasusila.
BM 2.1.7 Menamakan objek
di persekitaran.
Focus sampingan ( kesepaduan
)
BM 1.1.9 Membezakan jenis bunyi yang ada di
persekitaran.
KTI 2.1.8 Menyanyi lagu
dengan iringan muzik.
Pengetahuan sedia ada :-
1.
Murid – murid pernah
melihat kenderaan darat.
2.
Murid – murid
menggunakan kenderaan darat.
Nilai :-
1.
Bersopan – santun
2.
Bekerjasama
ABM :-
- Kad
gambar
- Kad
perkataan
- Video
lagu
- Lembaran
kerja
Langkah & Masa
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti P & P
|
Catatan /
Bahan
|
Set Induksi
( 5 minit )
|
ü Bersoal jawab
ü Memperkenalkan tema yang akan dipelajari iaitu kenderaan di
darat.
|
Ø Guru meminta beberapa murid ke hadapan kelas.
Ø Seorang murid akan ditutup mata dengan kain hitam.
Ø Murid akan cari benda dalam kotak yang dibawah oleh guru.
Ø Guru menanyakan apakah benda itu ?
Ø Guru bersoal jawab dengan murid – murid tentang tema iaitu
kenderaan di darat.
|
Bahan
Kad gambar
KBKK
Menjana Idea
MI
Kecerdasan
linguistic
|
Langkah 1
( 10 minit )
|
ü Memadankan kad gambar kenderaan darat dengan perkataan yang
betul.
ü Mengeja nama kenderaan darat dengan betul.
|
Ø Guru menanyakan kad gambar kenderaan dan meminta murid – murid
menamakan kenderaan tersebut satu persatu, kemudian melekatkan gambar
tersebut di papan hitam.
Ø Guru kemudian menunjukan kad perkataan nama kenderaan darat
secara rawak dan mula membaca nama pada kad perkatan tersebut.
Ø Guru meminta murid – murid membaca nama pada kad tersebut dengan
bimbingan guru. Setelah membaca guru meminta salah seorang murid untuk
melekatkan kad perkataan tersebut pada kad gambar kenderaan yang betul.
|
Bahan
Kad gambar
Kad perkataan
KBKK
Menjana Idea Mengecam
Mengenal pasti
MI
Kecerdasan
linguistik
|
Langkah 2
( 10 minit )
|
ü Permainan meneka bunyi kenderaan darat.
|
Ø Guru memperdengarkan bunyi kenderaan darat, murid – murid secara
rawak dan meminta murid – murid mengecam bunyi kenderaan tersebut.
Ø Guru member hadiah kepada murid yang terlibat dalam permainan
ini.
|
Bahan
Audio bunyi
kenderaan
KBBK
Mengecam
MI
Kecerdasan
linguistic
|
Langkah 3
( 10 minit )
|
ü Membuat latihan
|
Ø
Guru menunjukkan
kepada murid – murid bagaimana nak membuat latihan tersebut iaitu dengan
menulis nama kenderaan dengan gambar yang betul dalam 3 garis.
Ø
Guru mengedarkan
lembaran kerja kepada murid – murid dan meminta murid membuat latihan
tersebut dengan betul.
Ø
Setelah selesai guru
akan mengumpul latihan dan membuat penilaian.
Ø
Guru menilai hasil
kerja murid dan member pujian kepada murid di atas hasil kertas mereka.
|
Bahan
Lembaran kerja
KBKK
Mengecam Mengenal
pasti
MI
Kecerdasan
linguistic
Kecerdasan
kognitif
|
Penutup
( 5 minit )
|
ü Aktiviti nyanyian
|
Ø Guru memainkan lagu
“ Bapaku pulang ”.
Ø Murid – murid bersama guru menyanyikan lagu dengan mengikut
irama muzik dengan betul mengikut iringan muzik.
Ø Murid – murid akan menyanyikan lagu dan membuat pergerakan yang
betul.
|
Bahan
Video lagu
“Bapaku pulang”
MI
Kecerdasan
linguisti
Kecerdasan
muzik
Kecerdasan
kenestik
Kecerdasan
Bahasa
|